Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Przez Europę z napędem elektrycznym

Ciężarówki eActros 600 testują możliwości transportu długodystansowego
25 lipca 2024

Fot. Mercedes-Benz Trucks

 
Dwie elektryczne ciężarówki, biorące udział w przejeździe testowym „eActros 600 European Testing Tour 2024”, ukończyły następny duży etap i osiągnęły kolejny cel. Po 32 dniach przejazdu przez 18 krajów dwa przedseryjne prototypy eActrosa 600 dotarły do Tarify – wysuniętego najdalej na południe skrawka europejskiego kontynentu.
Na liczącej 10.697 kilometrów trasie do Tarify akumulatory pojazdów ładowano wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania. Postój na ładowanie odbywał się raz dziennie, zawsze pod koniec dziennego etapu.

Christof Weber, head of global testing Mercedes-Benz Trucks:
– Dotychczasowy przejazd przekonał nas, że już dziś w Europie możliwy jest transport dalekobieżny z udziałem ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych. Oba prototypy eActrosa 600 okazały się wyjątkowo niezawodnymi pojazdami – zarówno na drogach o trudnej topografii, jak i przy silnym wietrze i w deszczowej pogodzie czy też przy temperaturze zewnętrznej przekraczającej 30 stopni. Podawany przez nas wcześniej zasięg 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatorów i przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu ciężarowego wynoszącej 40 ton, okazał się realistyczny. Na dotychczasowej trasie ładowaliśmy akumulatory wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania. Na północnym etapie przejazdu niemal do każdego terminala ładującego mogliśmy podjechać całym zestawem. Natomiast na dalszej trasie w kierunku południowym większość terminali ładujących umożliwiała podjazd wyłącznie samym ciągnikiem, po odłączeniu naczepy.

Przejazd testowy dwóch akumulatorowo-elektrycznych eActrosów 600 przez Europę rozpoczął się oficjalnie 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Trasa dwóch samochodów ciężarowych wiodła najpierw na północ – przez Niemcy, Danię i Szwecję, by punktualnie na przesilenie letnie doprowadzić je do kulminacyjnego punktu pierwszego dużego etapu: Przylądka Północnego w Norwegii, najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój 40-tonowych zestawów ciężarowych wyruszył na południe – przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Francję i Hiszpanię.
Po przystanku w Tarifie dalsza trasa elektrycznych ciężarówek wiedzie z powrotem na północ, do Niemiec – przez Portugalię, Francję, Belgię, Holandię i Luksemburg.

Sprawdzają zużycie energii na różnorodnych trasach

Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest pozyskanie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Producent chce następnie podzielić się zdobytą wiedzą z zainteresowanymi klientami.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Na trasie przejazdu akumulatory mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.

eActros 600

Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi. (red)

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.