Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Długodystansowe ciągniki siodłowe od MAN-a

MAN TGA ciągnik 4x2 z silnikiem D2066 LF12 Euro 4 CR 10,5 l (2004-2008)
15.01.2010 00:00:00
MAN TGA z rzędową szóstką common rail Euro 4 o mocy 390 KM to jeden z bardziej cenionych ciągników siodłowych w klasie. Chwalony jest głównie za wytrzymałość jednostki napędowej i niskie koszty eksploatacji. Silnik D2066 LF12 common rail z EGR Euro 4 o mocy 390 KM ma opinię bezawaryjnego, jest przy tym ekonomiczny - obciążony zestaw spala średnio 31-33 l ON na 100 km. W MAN-ach dostępne są dwa typy przekładni ZF: 16-biegowa manualna i 12-stopniowa automatyczna TipMatic. Obie skrzynie to mocny punkt wozu. Tylko w manualach z początku produkcji czasami psują się łożyska zespolone, szwankują synchronizatory.
Opisywany model dostępny jest z rozstawami osi 3.600 i 3.900 mm. Większość egzemplarzy ma zawieszenie mechaniczne z resorami parabolicznymi i stabilizatorem z przodu i pneumatyczne z czterema miechami z tyłu. Sporadycznie zdarzają się w nim awarie sterowania poduszkami, z przodu wyrabiają się sworznie i drążki stabilizatora, siadają tuleje w zwrotnicach. Skuteczne i trwałe są hamulce z ABS i ESP, zastrzeżeń nie budzi zabezpieczenie antykorozyjne ramy. W większości egzemplarzy w dobrym stanie są też układy wydechowe.
Najczęściej spotykane są dwa typy szoferek: XXL i XLX. Kabiny obu typów charakteryzują się przestronnością i komfortem. Niezłe jest ich wyciszenie, ergonomiczna deska rozdzielcza, jakość materiałów wykończeniowych nie budzi zastrzeżeń. Pneumatyczne zawieszenie szoferek jest trwałe.
Silnik D2066 LF12 common rail z EGR Euro 4 o mocy 390 KM ma opinię bezawaryjnego, jest przy tym ekonomiczny - obciążony zestaw spala średnio 31-33 l ON na 100 km.
Dostępne są dwa typy przekładni ZF: 16-biegowa manualna i 12-stopniowa automatyczna TipMatic. Obie skrzynie to mocny punkt wozu. Tylko w manualach z początku produkcji czasami psują się łożyska zespolone, szwankują synchronizatory. Generalnie mechanika TGA oceniana jest na duży plus. Do warsztatów często trafiają MAN-y z przebiegami grubo ponad mln km, wymagające wyłącznie bieżącego serwisu. Sporadycznie zdarzają się drobne usterki osprzętu, np. potencjometru pedału gazu czy wycieki z uszczelniacza w kolumnie kierowniczej. Kłopoty sprawia woda zbierająca się w intercoolerze. Plus: części zamienne są łatwo dostępne i niedrogie.
Ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Plusem TGA są długie interwały międzyprzeglądowe. Olej silnikowy należy wymieniać średnio co 80 tys. km, w osi tylnej co 500 tys. km, w skrzyni w czasie przeglądu lub wg wskazań komputera MAN FFR. Motor D2066 LF12 Euro 4 przy regularnym serwisowaniu i wymianach materiałów eksploatacyjnych osiąga przebieg ok. 1,5-2 mln km bez konieczności przeprowadzania naprawy głównej. Ceny oryginalnych części zamiennych są rozsądne. Na rynku dostępnych jest też wiele tańszych odpowiedników.
Dane techniczne MAN TGA 18.390 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu
techniczna 44.000 kg
administracyjna 40.000 kg
Masa własna 7.460 kg
Rozstaw osi 3.900 mm
Poj. silnika / 10,5 l /
cylindry R6
Moc maksymalna 390 KM
przy obr/min 1.900
Maks. moment obr. 1.900 Nm
przy obr/min 1.000-1.400
Skrzynia biegów ręczna 16+1
Ceny netto nowych części
Chłodnica 4.126 zł
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) 6.709 zł
Reflektor 1.270 zł
Tarcza hamulcowa 850 zł
Filtr oleju 116 zł
Filtr powietrza 349 zł
Ceny części używanych
Reflektor 400 zł
Zderzak przedni 1.000 zł
Szyba czołowa 800 zł
Chłodnica 1.500 zł
Przykładowe oferty (grudzień 2009 r.)
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2004 550 79
2004 470 86,5
2005 400 94,9
2006 320 107
2006 275 115
2007 250 133
2008 140 139
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.