Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Pewna mechanika Mercedesa Atego II 815

MB Atego II 815, rama 4x2 (2004-2008)
12.03.2010 00:00:00
Żywotne motory, trwałe przekładnie, mocne sprzęgła i ramy to główne zalety dystrybucyjnych Mercedesów Atego 815 drugiej generacji. Piętą achillesową wozu, jak większości użytkowych Mercedesów, jest szwankująca elektronika diagnostyczna Telligent. Układ paliwowy z wtryskiem z jednostkowymi pompami dobrze znosi ropę niskiej jakości. Atutem Atego II 815 jest niskie spalanie paliwa. Części i serwis tej ciężarówki nie powinny był wielkim kłopotem. Sześciostopniowe skrzynie biegów wytrzymują długą eksploatację bez poważniejszych awarii.
Turbodiesel OM904LA o poj. 4,25 l i mocy 150 KM chwalony jest za niezawodność, średnio przejeżdża 700-800 tys. km. Układ paliwowy z wtryskiem z jednostkowymi pompami dobrze znosi ropę niskiej jakości, sporadycznie pojawiają się nieszczelności oringów pomp wtrysków. Plus: niskie spalanie. W pełni obciążone Atego w cyklu mieszanym zużywa ok. 14-16 l ON na 100 km. Bezawaryjne są manualne, sześciostopniowe skrzynie biegów (czasem psują się tylko cięgła drążka zmiany biegów), rzadko szwankują sprzęgła, trwałe są tylne mosty.
Atego może mieć mechaniczne lub mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie. Użytkownicy najczęściej narzekają na mało trwały stabilizator tylnej osi w klasycznym podwoziu. Zazwyczaj defekty zawieszenia wynikają z przeciążania wozu. Rzadko szwankuje pneumatyka.
Do wyboru są cztery rodzaje szoferek: dzienna, dzienna wydłużona, sypialna i sypialna podwyższona. Kierowcy chwalą ergonomię kokpitu i wygodny fotel z pneumatyczną amortyzacją, ganią mało wydajne systemy wentylacyjny i grzewczy. Kolejne minusy: wewnątrz - niewielka ilość półek i skrytek, na zewnątrz - nisko umieszczone, narażone na uszkodzenia reflektory. W mechanicznym zawieszeniu kabin zużywają się łożyska i drążki reakcyjne. Wysokie oceny zbiera mocna, dobrze zabezpieczona przed korozją rama, chwalony jest skuteczny i niezawodny układ hamulcowy. Awaryjny jest elektroniczny system diagnostyczny Telligent, często błędnie informujący o awarii podzespołów pojazdu.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Serwis Atego zazwyczaj ogranicza się do obsługi eksploatacyjnej. Główne podzespoły, jak turbo czy chłodnica, wytrzymują średnio ponad 300 tys. km. Olej i filtry wymieniać należy co 60 tys. km. Między wymianami warto kontrolować poziom oleju silnikowego. Szybkie spadki poziomu mogą być oznaką uszkodzenia oringów pomp wtrysków. Po zimowej eksploatacji warto skontrolować stan czujników w zawieszeniu i hamulcach, bo w elektronice samochodu mogą pojawiać się błędy.
Dane techniczne MB Atego II 815, 4x2
DMC 8.000 kg
Ładowność 4.700 kg
Rozstaw osi 4.220 mm
Poj. silnika 4,25 l / cylindry / R4
Moc maksymalna 150 KM przy obr/min 2.300
Maks. moment obr. 620 Nm przy obr/min 1.050-1.500
Skrzynia biegów ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
Długość 6.150 mm
Szerokość 2.450 mm
Wysokość 2.300 mm
Ceny netto nowych części - serwis nieautoryzowany
Chłodnica 2.203 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk +łożysko) 3.075 zł
Reflektor 627 zł
Tarcza hamulcowa 644 zł
Filtr oleju 99 zł
Filtr powietrza 206 zł
Ceny części używanych
Reflektor 300 zł
Zderzak przedni 800 zł
Szyba czołowa 850 zł
Chłodnica 900 zł
Przykładowe oferty (luty 2010 r.)
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2004 600 53,9
2005 510 65,1
2006 387 80,5
2007 259 92
2008 160 112
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.