Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Dynamiczna końcówka roku DAF-a

Samochody ciężarowe. Podsumowanie 2010 r. w DAF Trucks Polska
11.02.2011 00:00:00
Według danych PZPM DAF sprzedał w Polsce w 2010 roku 1.939 samochodów ciężarowych, o 44,3 proc. więcej niż w roku 2009. W segmencie powyżej 16 t DMC marka DAF w 2010 roku utrzymała pozycję lidera, poprawiając udział rynkowy z 19,6 do 19,9%. Według przedstawiciela DAF-a rok 2011 będzie stał pod znakiem wprowadzenia elektronicznego poboru myta w Polsce. Od 1 lipca 2011 koszty dla przewoźników działających w Polsce radykalnie wzrosną. W obecnym systemie winietowym średni koszt wynosi około 8 groszy za km (roczny koszt winiety podzielony przez średni kilometraż). Z wprowadzeniem elektronicznego systemu opłat drogowych - wzrośnie on do około 46 gr. za km, czyli prawie sześciokrotnie! Będzie to mieć poważne konsekwencje dla wszystkich rodzajów transportu.
Według danych PZPM DAF sprzedał w Polsce w 2010 roku 1.939 pojazdów ciężarowych, o 44,3 proc. więcej niż w roku 2009. W segmencie powyżej 16 t DMC marka DAF w 2010 roku utrzymała pozycję lidera, poprawiając udział rynkowy z 19,6 do 19,9%.
- Dostarczyliśmy 1.839 pojazdów ciężkich oraz 100 pojazdów lekkich - poinformował Zbigniew Kołodziejek, marketing manager w DAF Trucks Polska.
Ruch od września
Po nieśmiałym początku rok 2010 swoją końcówką zaskoczył nawet optymistów. Dzięki wzmożonym dostawom poczynając od września 2010 r. segment pojazdów ciężkich osiągnął wzrost wynoszący prawie 50% w porównaniu z rokiem 2009, z kolei dostawy pojazdów w segmencie lekkim (6-16 t) dały wzrost o niecałą jedną czwartą wyniku 2009 r. Na uwagę zasługuje to, że w grudniu nastapił dwukrotny wzrost w porównaniu z grudniem 2009 r.
- Wynik DAF-a z całą pewnością jest dowodem, że cała organizacja DAF ma siłę ducha, gotowość, jakość i odporność, by przetrwać najsilniejsze burze - skonstatował Z. Kołodziejek. - Nasi dilerzy widzą perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF na rynku, co przekłada się na politykę inwestycyjną. W roku 2010 dilerzy DAF w Polsce zakończyli cztery inwestycje w Wyszkowie, Białymstoku, Rudzie Śląskiej i Ustroniu. Rozpoczęto realizację kolejnych dwóch obiektów serwisowych, które oddane będą do użytku w roku 2011.
Pod znakiem e-myta
Według przedstawiciela DAF-a rok 2011 będzie stał pod znakiem wprowadzenia elektronicznego poboru myta w Polsce. Od 1 lipca 2011 koszty dla przewoźników działających w Polsce radykalnie wzrosną. W obecnym systemie winietowym średni koszt wynosi około 8 groszy za km (roczny koszt winiety podzielony przez średni kilometraż). Z wprowadzeniem elektronicznego systemu opłat drogowych - wzrośnie on do około 46 gr. za km, czyli prawie sześciokrotnie! Będzie to mieć poważne konsekwencje dla wszystkich rodzajów transportu. Kiedy przeanalizujemy stawki myta, zgodnie z projektem Rozporządzenia Ministra Infrastruktury okaże się, że przy średnim kilometrażu 100.000 km, z których 70 % przypada na drogi płatne ze średnią stawką 46 gr., koszt roczny wynosi 32.200 zł. W przypadku bardziej ekologicznych pojazdów koszt jest mniejszy, 23.100 zł rocznie. Oznacza to, że użytkownicy pojazdów Euro 3 będą corocznie płacić o 9.100 zł więcej (nawet 14.000 zł w przypadku starszych pojazdów takich jak Euro 2/Euro 1/Euro 0) w porównaniu z użytkownikami pojazdów Euro 4/Euro 5. Większość polskich przewoźników ma obecnie podpisane stałe kontrakty na świadczenie usług transportowych, a więc zachowanie rentowności będzie kluczowe dla przetrwania tych przedsiębiorstw, ponieważ raczej nie będziemy mieć szansy wynegocjowania wyższych stawek ze względu na nowe obciążenia podatkowe. Istnieją jednak sposoby utrzymania rentowności lub nawet zwiększenia zysków firmy transportowej i to pomimo wyższych opłat za korzystanie z dróg krajowych i autostrad. Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć jest odnowienie floty. Firma DAF przygotowała stronę dedykowaną temu zagadnieniu www.platnedrogi.pl.
Zdaniem Z. Kołodziejka z wyżej wymienionego powodu, jak również ze względu na inwestycje infrastrukturalne oraz przyspieszającą gospodarkę rok 2011 będzie rokiem wzrostowym dla rynku transportowego, przy czym oczekujemy istotnego zwiększenia ilości sprzedawanych podwozi pod zabudowę zarówno pod typowe zabudowy, jak również dla segmentów specjalistycznych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.